خدمات

ثبت سفارش

 

 

انجام ثبت سفارشات و کلیه امور مرتبط به آن مطابق پیش فاکتور صادر شده توسط فروشنده(پروفرما) در سامانه ای که به همین منظور توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت راه اندازی شده است.

از آنجائیکه به طور پیش فرض اخذ مجوز ثبت سفارش (که به منزله مجوز ورود کالا نیز تلقی می گردد) باید قبل از ورود کالا به کشور انجام پذیرد، صاحبین کالا باید طول مدت زمان اخذ مجوز واردات و ثبت سفارش کالا را نیز در برنامه زمان بندی حمل و پرداخت وجه به فروشنده در نظر داشته باشند. لذا باید قبل از اقدام به حمل کالا و یا پرداخت وجه به فروشنده اقدام به این کار نمود تا اگر مانعی بر سر راه واردات کالا وجود داشته باشد (چه از نظر مقرراتی و چه از نظر پرداخت و نقل و انتقال وجه کالا) صاحب کالا از آن مطلع گردد و زمان کافی جهت رفع مشکل داشته باشد. اگر چه این کار ممکن است فرآیندی طولانی گردد که بعضاً باعث منقضی شدن اعتبار پروفرم و یا تغییر قیمتها گردد، اما به هر جهت بسیار بهتر از اتلاف سرمایه صاحب کالا خواهد بود زیرا درصورت انتقال وجه به حساب فروشنده و حمل کالا، اگر نتوان مجوز ورود و ثبت سفارش را انجام داد، متأسفانه به هیچ وجه امکان ترخیص کالا از گمرکات وجود نخواهد داشت.

انجام امور ثبت سفارش

 

مجوز ثبت سفارش کالا

اولین مرحله برای ترخیص کالا از گمرک، دریافت مجوز ثبت سفارش کالا است. همان گونه که از اسم این مجوز مشخص است، مجوز ثبت سفارش باید پیش از ورود کالا به گمرک و در زمانی که خریدار پیش فاکتور را تائید نکرده است اخذ گردد تا در صورتی که مجوز صادر نشد، وارد کننده دچار زیان نشود. در صورت صدور این مجوز وارد کننده حق دارد که سفارش خود را به فروشنده نهایی نماید. تمامی واردکنندگان پس از دریافت پروفرما، طبق ماده 8 قانون صادرات و واردات کشور، باید اقدام به دریافت مجوز ورود یا ثبت و سفارش کالا نمایند، متن این ماده عبارت است از : وارد کنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصراً به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند.
این مجوز در حقیت مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود کالا به کشور است. لذا بهتر است وارد کننده، پس از اخذ این مجوز اقدام به پذیرش پروفرما نماید تا مشکلی از بابت ممنوع بودن ورود کالا به کشور نداشته باشد.
این موضوع در آییننامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 6/2/1373 نیز مورد تأکید قرار گرفته و ورود کلیه کالاهای قابل ورود اعم از اینکه وارد کننده از بخش دولتی یا غیردولتی باشد به استثنای موارد زیر منوط به ثبت سفارش و اخذ مجوز ورود از وزارت بازرگانی است، موارد مستثنا عبارت اند از:

01کالاهای مورد نیاز خانوارهای مرزنشین، شرکت های تعاونی آنها، ملوانان، کارکنان شناورها طبق فهرستی که در آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ذکر شده است. در این فهرست جمعاً 46 بند نام برده شده است که اکثراً مورد نیاز زندگی روزمره مرزنشینان هستند.

02کالاهای خاص نظامی با تائید وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وکالاهای خاص سازمان انرژی اتمی با تائید رئیس سازمان انرژی اتمی

03کالاهای همراه مسافران ورودی مسافران ایرانی یا غیر ایرانی که از خارج کشور یا از مناطق آزاد تجاری، صنعتی به کشور وارد میشوند، علاوه بر اسباب سفر واشیای شخصی مستعمل همراه خود که به شرط غیرتجاری بودن از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است، می توانند در سال یک بار کالا به ارزش حداکثر 80 دلار با معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، ومازاد برارزش مذکور را با پرداخت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی وارد و ترخیص نمایند، مشروط براینکه کالاهای مزبور از نوع کالاهای ممنوع شرعی و یا قانونی نبوده و جنبه تجاری نداشته باشند.

04کالاهای وارداتی از طریق پست. ترخیص کالاهایی که از طریق پست وارد میشود به استثنای اقلامی که ورود آن ها از نظر شرعی یا قانونی ممنوع است مشروط بر آنکه جنبه تجاری پیدا نکند تا ارزش حداکثر پنجاه 50 دلار به نام هر نفر بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوزهای مقرر در جدول مقررات صادرات و واردات، بلامانع است.

05ارسال کالا از طریق پست با حفظ جنبه غیرتجاری به استثنای کالاهایی که شرعاً یا قانوناً ممنوع الصدور هستند بدون مطالبه کارت بازرگانی و مجوز صور به هر میزان از لحاظ قیمت با رعایت سایر مقررات مجاز است.

06نمونه های تجارتی و تولید در حدی که به تشخیص گمرک نمونه باشد.
 

واردکنندگان برای دریافت مجوز ثبت سفارش باید به پایگاه اینترنتی سیستم مدیریت ثبت سفارشات واردات مراجعه نمایند و با ورود اطلاعات درخواست شده در خصوص مشخصات کالا، مقدار، قیمت، روش حمل، مبدأ و مقصد حمل، نوع پرداخت، اطلاعات مربوط به فروشنده و ... اقدام به اخذ مجوز ثبت سفارش نمایند.
واردکننده پس از اخذ مجوز ثبت سفارش، اقدام به تائید پروفرما یا انعقاد قرارداد کرده و به کمک شرکت حمل کننده، کالا را به یکی از گمرکات کشور میرساند. با ورود کالا به گمرک، فرآیند ترخیص کالا آغاز می شود. در صورتیکه صاحب کالا امکان انجام ثبت سفارش و تهیه اسناد لازم جهت بازرگانی و ترخیص کالا را نداشته باشد؛ شرکت فراتجارت هخامنش با اتکا به نیروهای خبره و باتجربه، آمادگی خود را جهت انجام تمامی مراحل ترخیص کالا اعلام میدارد



 

با خیال راحت انجام کارهای گمرکی و ترخیص کالاهای خود را به ما بسپارید.
همکاران ما با تجربه و ارتباط مناسب انجام کلیه امور گمرکی شما را به عهده میگیرند. خدمات و توانایی ها